Wednesday, March 16, 2011

Say No to BPA bottle!

Since kerajaan keluarkan arahan pengharaman penggunaan botol susu BPA, aku jadi cuak. Mane la tau kot2 ade terguna botol yang ader BPA nih. Kalo untuk breast milk storage, majority gune brand bumble bee sebab murah. Yang tu xyah risau sebab terang2 ader stated BPA Free kat botol tu.



Botol Bumble Bee ni ade la dalam 20 botol untuk simpan stok susu. Malas nak guna liner sebab lebey senang gune botol, cairkan susu then letak puting trus bley bawak g umah babysitter. Kalo gune liner kena transfer susu dalam botol gak. Baek gune botol trus. Tapi kalo stok x banyak cam aku bley la gune botol.

Yang aku risau, botol cap avent. Dah la ader 6 bijik. Kalo ader BPA rase tersangatla rugi sebab da spend banyak untuk botol susu tu. Brand laen pon pakai jugak cam anakku, pureen & ok baby (pureen & ok baby tu adiah kengkawan bagi). So semalam balik je rumah trus buat operasi mengasingkan botol yang ader BPA nih. Botol Pureen & Ok baby tu cam ader BPA then trus basuh & x gune da. Tapi yang aku confuse botol cap avent ni. Ade BPA ke x eh? Untuk merungkaikan permasalahan ni, aku google la kat tenet. Ini la jawapannye..............

Terang tang tang ader BPA Free. Lega... x yah tukar2 da. So ader 4 botol yang x ley pakai cap pureen & ok baby tu. Xpe, nanti replace ngan botol bumblee bee je murah sket. Lagipun just nak isi stok susu je. Bli yang mahal pon cukup 6 bulan kena tukar gak kan. Cukup je la ader 4 botol milk storage cap avent tu.

Lagi satu tang warmer & steriliser ni... Kalo ader BPA bley gune ke x eh? confuse...confuse... Ke botol susu BPA je xbley gune. So far x jumpe lagi info pasal warmer & steriliser ni BPA Free ke x. Payah gak xde 2 benda alah ni. Warmer tu untuk kegunaan babysitter. Senang dia nak panaskan breastmilk untuk Naylie. Kesian lak tengok dia gune bekas kecik then letak air panas untuk panaskan susu Naylie. Setiap kali nak bagi Naylie susu, dia kena wat camtu. Ble ade warmer ni senang sket la keje dia kan. Steriliser tu untuk kegunaan kat rumah. Senang ley sterile 6 botol sekaligus. Aku pon malas nak buat manual rendam air panas bagai. Dah namenye career woman kan.hehe..Tapi sebenonye aku pemalas!

No comments: